середа, 21 жовтня 2015 р.
неділя, 18 жовтня 2015 р.
Коротка розповідь про мене
Коротка розповідь про мене
Ой я дівчина україночка, Але мрії ледь не обірвались,
бо одруження у мене сталось.
А зовуть мене Інночка.
Ой я дівчина україночка, Але мрії ледь не обірвались,
бо одруження у мене сталось.
А зовуть мене Інночка.
середа, 15 квітня 2015 р.
Урок .Поети- шістдесятники
Урок української
літератури. 11 клас
Тема уроку: Вплив оновленої
української літератури на духовне відродження українства. Поети- шістдесятники
Мета уроку: показати розвиток
літературного процесу в 60-ті роки 20 століття; поглибити й урізноманітнити
художнє відтворення світу; розвивати вміння учнів пов’язувати літературний
процес з історичними умовами, робити висновки, узагальнення; виховувати в учнів
любов до літератури.
Обладнання: портрети письменників та поетів;
записи пісень на слова Д.Павличка.
Є тисячі доріг, мільйони вузьких
стежинок,
Є тисячі ланів, але один лиш мій.
В. Симоненко
Хід
уроку
І.Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності
А сьогодні ми будемо говорити про ціле покоління наших
співвітчизників, які здивували світ своєю силою духу, волі, інтелекту.
Вслухайтесь у поетичні рядки Василя Симоненка. Вірш
«Перехожий» присвячувався Ліні Костенко:
Як він ішов!
Струменіла дорога,
Далеч у жадібні очі текла
Не просто ступали —
Співали ноги,
І тиша музику берегла.
Як він ішов!..
Зрозуміло, це не випадковий перехожий, а маестро краси,
високого мистецтва, його хода — це музика руху.
Раптом —
Шепіт поміж перехожих:
Що там?
Спіткнувсь чоловік... —
Одні співчували йому убого,
Інші не втримались докорять...
Та, незважаючи ні на бездумні погляди, ні заздрість, ні
ворожість, маестро дороги вже вирівнявся і знову «натхненно творив ходу».
Цей вірш постає як символічна притча, яка є духовним
портретом покоління Василя Симоненка і Ліни Костенко, Василя Стуса ,Григора Тютюнника, Дмитра Павличка, Миколи Вінграновського, Алли
Горської, згодом пойменованого шістдесятниками.
ІІ. Актуалізація опорних
знань
На дошці запис, до якого звертається вчитель:
• Хто ж такі шістдесятники?
• Чому їх називають поколінням лицарів Другого українського
відродження XX століття?
— На сьогоднішньому уроці ви для себе відкриєте багато
цінних і незнаних речей, а під кінець уроку спробуєте відповісти на ці
запитання. (Учні записують тему уроку і запитання в зошити).
ІІІ Сприйняття та
засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Вступне слово
вчителя.
— 1956 рік, XX з'їзд КПРС — запам'ятайте цю дату і цю подію,
бо саме її можна вважати точкою відліку в історії українського шістдесятництва.
Так звана «хрущовська відлига» після смерті Сталіна (1953) стала поштовхом для
пробудження української нації. Першими це усвідомили інтелігенти. Це було
покоління проти течії, покоління, яке навіть народилося — всупереч. Більшість
із шістдесятників прийшли в цей світ двома роками раніше чи пізніше
сумнозвісного 1937 — року найбільших сталінський репресій, коли було винищено
цвіт нації, її духовну еліту. Відтак покоління шістдесятників ознаменувало
природну регенерацію українства, засвідчивши незнищенність національного духу.
Цією генерацією природа начебто компенсувала нашому народові ті жахливі втрати,
особливо в 30—40 роки — добу голодоморів, розстрілів і Другої світової [4
с.7—8].
2. Робота учнів в
парах.
Для засвоєння основних теоретичних понять з теми учням слід
запропонувати опорний конспект «Українське шістдесятництво», за методом «читання з позначками» (+ знаю; !
цікаво, запам'ятаю; ? не розумію).
Опорний конспект
Шістдесятництво — соціокультурний рух опору, започаткований
у 60-х pp. ХХ ст., духовна революція проти тоталітаризму.
Шістдесятники — покоління творчої молоді початку 60-х pp. ХХ
ст., сформоване в період тимчасової лібералізації суспільного життя в СРСР у
1956—1964 pp.
Представники шістдесятництва: поети (Д. Павличко, Л.
Костенко, В. Симоненко, І. Драч, М. Вінграновський, Б. Олійник, В. Стус, І.
Капинець), прозаїки (Г. Тютюнник, Є. Гуцало, В. Дрозд, В. Шевчук, Р. Іваничук,
Р. Федорів, Н. Бічуя), майстри художнього перекладу (М. Лукаш, Г. Кочур, А.
Перепадя, А. Содомора), літературні критики (І. Світличний, І. Дзюба, Є.
Сверстюк, М. Коцюбинська).
Соціально-історичні витоки шістдесятництва:
• 60-ті pp. в СРСР — «хрущовська відлига» — період деякої
лібералізації радянського суспільства у 1956— 1964 pp. (від XX з'їзду КПPC до
усунення від влади М.Хрущова).
• 60-ті pp. в усьому світі — час великих духовних зрушень,
домагання національної свободи, пора оновлення мистецтва (авангардизм у
літературі).
Культурно-історичні витоки шістдесятництва:
• світова культура (зокрема модерна література);
• українська література (як класична, так і доби
Розстріляного Відродження);
• народна творчість.
Етичні полюси шістдесятництва:
• дисидентство (відверта опозиція до режиму);
• конформізм
(пристосуванство);
• «внутрішня еміграція» (ізоляція у власному внутрішньому
світі).
3. Усний диктант «
Що означають ці дати»
1953 —
( смерть Й.Сталіна).
1956 — (XX
з'їзд КПРС ,засудження
«культу особи» Й. Сталіна і проголошення курсу на десталінізацію).
1961—1962 —
( «творчий вибух» шістдесятників).
1965 — (перша
хвиля арештів українських шістдесятників).
1972 —
( друга хвиля арештів українських шістдесятників.)
4. Повідомлення
учнів ( індивідуальне домашнє завдання).
1. Феномен шістдесятництва
2. Вибір шістдесятників.
3. Василь Симоненко — метеор на небосхилі літературного
процесу.
4. Василь Стус — різьбяр власного духу.
5. Неповторність життя і поезії Ліни Костенко:
• Відлига була не лише поштовхом до свободи від страху,
репресій, беззаконня, а й до свободи творчого самовияву. У культурне життя
України увірвалася молода талановита сила, явивши світові плеяду митців, які
тепер є славою і гордістю української нації. На сторінках «Літературної газети»
за 1961р. (у 1962р. ця назва змінилася на «Літературна Україна») з'являються
публікації Миколи Вінграновського, Івана Драча, Євгена Гуцала. У цей же час у
інших публіцистичних виданнях друкуються твори Василя Симоненка, Василя Стуса,
Григора Тютюнника, Бориса Олійника, Романа Іваничука. Наступного, 1962 року,
одна за одною з'являються збірки М. Вінграновського («Атомні прелюди»), В.
Симоненка («Тиша і грім»), І. Драча («Соняшник»), Б. Олійника («Б'ють у крицю
ковалі»), книги малої прози Володимира Дрозда («Люблю сині зорі») та Євгена
Гуцала («Люди серед людей»), а трохи раніше вийшли дебютні книги Дмитра
Павличка («Любов і ненависть») та Ліни Костенко («Проміння землі») — митців,
які стали немовби «предтечами» руху, що дістав назву — «шістдесятництво».
«Велика потреба нашого народу в духовному відродженні... — ось ключ до
розуміння причин появи шістдесятництва» [5, с.331].
5.Робота в групах.(
обговорення питань).
• Коли стався «творчий вибух» шістдесятників?
• Чому покоління шістдесятників з'явилося саме в цей час?
(Розповідаючи
про вибір шістдесятників, учень наголошує, що він не був легким, однозначним.
Тим більше, що перша хвиля арештів відбулась уже в 1965р. (брати Горині, М.
Осадчий, М. Зваричевська, згодом В. Чорновіл), друга хвиля — 1972 року (забрали
В. Стуса, Є. Сверстюка, І. Світличного, І. Дзюбу, І.Капинця). Обирати власну
долю тоді означало або затятися на своєму — і згинути в нерівній боротьбі, або
піти на компроміс — і залишитися живим. Серед шістдесятників і непримиренні
максималісти-смертники (В. Стус, І. Світличний, А. Горська), й «емігранти без
еміграції» (Л.Костенко, В.Шевчук, М.Коцюбинська), й ті, котрі свідомо чи
несвідомо служили своїми талантами існуючій системі (Д. Павличко, І. Драч, В.
Коротич, Б. Олійник).
• Чи можна життя шістдесятників вважати трагічним?
• Як ви гадаєте, чи можна осуджувати тих шістдесятників, які
поступалися своїми принципами на догоду режимові? Чим можна це виправдати? І чи
можна виправдати взагалі?
ІV.Закріплення знань, умінь та навичок.
• Спробуйте встановити авторство. Поясніть, які риси
світогляду шістдесятників виявилися у цих віршах. .
• Що ж зробили шістдесятники?
• У чому їх заслуга перед майбутнім?
V.Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Створити кросворд за творчістю
поетів-шістдесятників, конспект уроку вивчити.
пʼятниця, 10 квітня 2015 р.
вівторок, 24 березня 2015 р.
понеділок, 23 березня 2015 р.
вівторок, 17 березня 2015 р.
Підписатися на:
Дописи (Atom)